ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΕΡΤΑΣΗ "100 ΜΥΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΤΑΣΗ" Εκτύπωση E-mail

ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΕΡΤΑΣΗ

 

Μπορώ να ασκηθώ αν πάσχω από υπέρταση;

H σχέση μεταξύ καθιστικής ζωής και υπέρτασης έχει αποδειχθεί τόσο ισχυρή, σε βαθμό που όλοι οι διεθνείς επιστημονικοί φορείς που ασχολούνται με την υπέρταση συστήνουν την αυξημένη σωματική δραστηριότητα – άσκηση σαν πρώτης γραμμής παρέμβαση τόσο για την πρόληψη όσο και για τη μη φαρμακευτική αντιμετώπιση ασθενών με υπέρταση. Επίσης οι κατευθυντήριες οδηγίες συστήνουν την άσκηση ως σημαντικό μέσο μη φαρμακευτικής θεραπείας για ασθενείς με υπέρταση σταδίου Ι (140-159/80-90mm Hgh) ή ΙΙ (160-179/100-109 mm Hgh).

Τα ωφέλη τις άσκησης είναι πολύ σημαντικά γιατί επιπλέον τροποποιεί και άλλους προδιαθεσικούς παράγοντες που έχουν σχέση με τα καρδιαγγειακά νοσήματα και τέλος είναι χαμηλού κόστους και έχουν πολύ λίγες παρενέργειες (εφόσον σχεδιάζεται με γνώμονα συγκεκριμένους κανόνας και εκτελείται σύμφωνα με τις οδηγίες των ειδικών).

Ποιό είδος άσκησης να προτιμήσω ;

Η αεροβική άσκηση με ρυθμικές ασκήσεις που περιλαμβάνουν μεγάλες μυϊκές ομάδες είναι η ιδανική συνταγή για τους  ανθρώπους που πάσχουν από υπέρταση. Η ένταση που πρέπει να επιλέγουμε πρέπει να είναι μέτρια (50-65% της μέγιστης καρδιακής συχνότητας) και καλό είναι να επαναλαμβάνεται τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας για 30-60 λεπτά.

Ένα γρήγορο περπάτημα ή ποδηλασία ή κολύμβηση είναι μερικά ενδεικτικά παραδείγματα για άσκηση. Εκτός από την αεροβική άσκηση της οποίας  την αναγκαιότητα όλοι αναγνωρίζουμε, συνιστώνται και οι ασκήσεις με αντιστάσεις (βάρη-λάστιχα κλπ) καθώς βοηθούν στο να διατηρούνται και αυξάνουν τους μύες, κάτι πολύ απαραίτητο για όλους, ιδιαίτερα όμως για τους μεγαλύτερους ηλικίας ασθενείς. Παρόλα αυτά, οι ασκήσεις με αντιστάσεις δεν πρέπει να είναι το κύριο μέρος ενός προγράμματος άσκησης, καθώς δεν έχουν το ίδιο αποτέλεσμα στην ρύθμιση της υπέρτασης με την αεροβική άσκηση.

Σε εξειδικευμένα κέντρα αποκατάστασης, υπό την εποπτεία ειδικών, γίνονται και ειδικά προγράμματα με λειτουργική προπόνηση (αερόβιας βάσης επί το πλείστον) που στόχο έχουν να ενεργοποιούν την ισορροπία, την ιδιοδεκτικότητα, να βελτιώνουν την ελαστικότητα και τελικά να προετοιμάζουν τους ασθενείς μέσα από την άσκηση να αντιμετωπίζουν ανάγκες και δυσκολίες της καθημερινότητας . Όλα αυτά προσομοιάζοντας τις καθημερινές συνθήκες μέσα από την άσκηση και την προπόνηση. Η φιλοσοφία αυτή εκτός από το ότι προστατεύει κάποιες κατηγορίες ασθενών (π.χ. πιο ηλικιωμένους) από άλλου είδους προβλήματα, όπως πτώσεως και κατάγματα, ενέχει και την έννοιατου παιχνιδιού, της ποικιλίας και κυρίως της ομαδικότητας, καθότι όλοι μαζί αντιμετωπίζουν την  «ανάγκη»  για άσκηση πιο ευχάριστη και με μεγαλύτερο κίνητρο.

 

 

Υπάρχει ειδική άσκηση για τους υπερτασικούς ;

Δεν υπάρχει ειδική άσκηση για τους υπερτασικούς, αλλά όλα τα είδη της ήπιας αεροβικής άσκησης όπως γρήγορο περπάτημα, κολύμπι, ποδήλατο, κωπηλατική, χορός, Thai chi, σε συνδυασμό με ήπιες ενεργητικές ασκήσεις με αντιστάσεις όπως βάρη, όργανα, λάστιχα, σύστημα άσκησης με ιμάντες (TRX) είναι πολλές από τις επιλογές  για υπερτασικούς.

Έρευνες αναφέρουν ότι οι ήπιες αεροβικές  ασκήσεις έχουν τα ίδια μακροχρόνια ωφέλη στην μείωση της υπέρτασης με την πιο έντονη αερόβια προπόνηση. Δεν υπάρχει λόγος να οδηγούμαστε σε υπερβολική άσκηση διότι δεν είναι κατάλληλη για όλες τις κατηγορίες των ασθενών.

Με ποιά συχνότητα μπορώ να ασκούμαι; 

Η συχνότητα της άσκησης με βάση τις περισσότερες έρευνες πρέπει να είναι  5-7 φορές την εβδομάδα. Ο χρόνος διάρκειας της άσκησης πρέπει σταδιακά να φτάσει τα 30-60 λεπτά, με ελάχιστο συνολικό χρόνο τα 150 λεπτά την εβδομάδα.  Η σταδιακή εισαγωγή τόσο στο χρόνο, όσο και στην ένταση του προγράμματος θεωρούνται απαραίτητες οι εξής προδιαγραφές όπως : τον βαθμό της υπέρτασης (προυπερτασικοί, σταδίου Ι ή  ΙΙ), η ηλικία, η υποψία άλλων καρδιαγγειακών παθήσεων, το βάρος του ασθενούς (φυσιολογικό ή αυξημένο).

Τι πρέπει να προσέχω;

Ο οδηγός για τον σωστό και προσεκτικό σχεδιασμό ενος εξειδικευμένου προγράμματος ασκήσεων θα πρέπει να είναι η μοναδικότητα του ασθενούς στον οποίο απευθύνονται οι ασκήσεις, δηλαδή η εξατομίκευση, καθώς και οι ιδιαιτερότητες της παθήσεως του κάθε ασθενούς.

Έτσι πρίν το σχεδιασμό του κάθε προγράμματος θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν τους παρακάτω παράγοντες :

i)                     Ο βαθμός φυσικής κατάστασης: Σε ασθενείς με προδιάθεση για καρδιαγγειακά νοσήματα ή ηλικίας άνω των 50 ετών, είναι σκόπιμο πρίν την έναρξη  προγράμματος να γίνεται έλεγχος της καρδιοαναπνευστικής ικανότητας.

ii)                   Οι έντονες ισομετρικές ασκήσεις, όπως το σήκωμα (στατικά) έντονου βάρους πρέπει να αποφεύγονται καθότι αυξάνουν την πίεση.

iii)                 Η ρύθμιση της πιέσης με κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή - όπου κρίνεται απαραίτητη.  

iv)                 Φάρμακα όπως οι β-αναστολείς και τα διουρητικά μπορεί να επηρεάσουν την θερμορύθμιση και το επίπεδο της γλυκόζης. Για να αποφεύγονται συμπτώματα όπως δυσανεξίας στην ζέστη και υπογλυκαιμία, καλό είναι να υπάρχει ενημέρωση και ορθή παρακολούθηση.

v)                  Αντιυπερτασικά φάρμακα όπως οι αναστολείς των διαύλων ασβεστίου, α-αναστολείς και αγγειοδιασταλτικές ουσίες μπορεί να οδηγήσουν σε ξαφνική μεγάλη πτώση της πιέσης μετά από άσκηση σε κάποιους ασθενείς. Σε αυτές τις περιπτώσεις η περίοδος της αποθεραπείας, μετά την άσκηση, πρέπει να είναι μεγαλύτερη και οι ασθενείς αυτοί υπό στενή παρακολούθηση.

vi)                 Οι β-αναστολείς μπορεί να μειώσουν την υπομέγιστη και μέγιστη ικανότητα άσκησης, ειδικά σε ασθενείς χωρίς ισχαιμία.

vii)               Είναι χρήσιμη η ενημέρωση των ασθενών με επιπλέον παράγοντες κινδύνου για τα λεγόμενα πρόδρομα συμπτώματα όπως μείωση όγκου αναπνοής, ζάλη, δυσφορία, πόνος στο στήθος, αίσθημα παλμών και αρρυθμίες, που απαιτούν άμεση ιατρική παρακολούθηση.

 

 

 
Επόμ. >

ΙΑΣΩ Physio YouTube Channel

ΙΑΣΩ Physio

ΙΑΣΩ  Pphysio YouTube Channel

Επιλεγμένη Αρθρογραφία

Επιλέξτε το αρχικό γράμμα και δείτε το αντίστοιχο διαθέσιμο άρθρο ή δείτε όλα τα  άρθρα. A - Β - Γ - Δ  - Ε - Ζ
Η- Θ - Ι - Κ - Λ - Μ
Ν -Ξ - Ο - Π - Ρ - Σ
Τ -Υ - Φ - Χ - Ψ - Ω

Που βρισκόμαστε

Λεωφόρος Μεσογείων 264, 15562 Χολαργός, Αθήνα
 

Επισκεψιμότητα

Σύνολο Επισκεπτών: 3526039